fredag 7. september 2007

Oppfølging av §5 elever

§5 elever har som vi vet krav på tilrettelagt spesialundervisning, dette er det viktig at de får for å få fram deres beste lærepotensiale, jeg tror at når en elev har fått innvilget ekstra undervisning, så må en ikke glemme at eleven fremdeles er en del av klassemiljøet, og bør få så sant det er mulig undervisning sammen med de andre.
Dersom eleven mange ganger i uka blir tatt ut av klassen for undervisning med spesialpedagog har eleven lett for å miste plassen sin i det sosiale miljøet, eleven faller liksom utenfor fordi han/hun er så mye borte fra det daglige. Jeg tror at det beste må være så langt det går an, å ha undervisningen i samme klasserom som de andre elevene, kanskje i en krok av klasserommet som de får sitte litt i fred, men alikevel som en naturlig og selfølgelig del av klassemiljøet.
Det er ganske mange år siden jeg gikk på barne skolen, og i vår klasse hadde vi en gutt som var døv, han hadde sin helt naturlige plass hos oss. Vi tok våre forholdsregler når vi skulle snakke og leke med ham og for det meste så fikk han samme undervisning som vi andre, men mer tilrettelagt selfølgelig. Han var vår skolekamerat og venn uansett, han hadde fått sin plass i klassen, han var inkludert .Den dag i dag så tenker jeg tilbake og kan ikke huske noen som helst negative eller dårlige opplevelser med dette, bare gode, vi lærte å se på mennesker som likeverdige og med respekt, vi er alle ulike og takk og lov for det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjempe flott reflektert Kjerstin! du innfører oss i hvordan de fleste skoler takler "problemet" med paragraf 5 elever mens du samtidig finner andre måter og etter mitt syn bedre måter (i de fleste situasjoner). Vi hadde også en gutt i vår klasse som hadde downs. Han hadde sin egen krok i et annet klasserom, men for at han ikke skulle "skli vekk" fra de andre i klassen var det ofte en av elevene som var med han og hjalp han med det han holdt på med i sin krok! Så det er et viktig tema du har tatt fatt på her. Kjempe flott!!